tisdag 21 oktober 2014

Fasad, fönster och dörrar

Hej!
Nu har nästa byggträff varit. Tyvärr missade jag lördag och söndag för att jag avslutade permakulturkursen nere i Malmö. Det var också väldigt trevligt där! Och nu är en kurs klar och jag kan fokusera helt på mitt examensarbete. det behövs nog.

Men nu till byggträffen. Först så hade en del av vindpappen åkt ner så vi fick sätta upp den igen. Vi satte in fönster och började med fasaden. Förutom det så fick vi besök som visade oss hur en kokar slamfärg. Väldigt trevlig människa som annars håller på att bygga timmerhus på gammalt vis.

Fönster och dörrinsättningen var ibland lättare och ibland svårare. Det som är viktigt här är att allt blir vinkelrätt så att fönsterna och dörrarna kan öppnas och inte belastas fel. Jag visar nog med bilder vad som har hänt för det är lite svårt att beskriva.

först passa in fönstret (jag använder specialvertyg till det, typ ett metallrör)...

...och sedan skruva fast fönstret

två till fönster insatta

koka färg

såhär ser vår fönsterfasad ut nu.

dörr!

vagnen bakifrån

ja, nu händer det saker och en kan verkligen få en bild i huvud hur det kommer att se ut när det är klart. Kom den 6:e december så kan du beundra våra vagnar och även börja lägga bud på dem.

kram,
Nina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar