måndag 29 juni 2015

Veckorapport och Hönshusrenovering

Ja men det händer grejer nu. Det känns som att sommaren är igång nu. Tre dagar sol i rad till exempel. Elin är här igen och vi har börjat ta tag i hönshuset. Det är faktiskt väldigt roligt. Mitt huvud har också lugnat sig lite. Så livet leker kan en väl nästan säga nu.
Varsågoda:

Denna vecka började med en väldigt trött mig, men i tisdags kom Hanni med Jonte efter kort roadtriputflykt och vi var för första gången på Tidaholmsbadets Relaxavdelning. Galnaste duschar jag har varit med om. De låter, sprutar lukt och vatten på en. Ganska galet. Kan jag tycka. Men det är ju relax. (ni får själva tolka vad jag vill säga med det här. det är viktigt att en få tänka själv. källkritik och så. Det är det vi tappar allt mer. Socialmedia är skurken. Säger de på radio. Test, test.) Så det kan ni ju göra någon gång. Duschen alltså, inte tolkningen. Och så kom onsdag med Elin och auktion i Skara på kvällen. Vi köpte några lådor med verktyg.

I fredags var det Räfven i Göteborg. Och alltså vilken fest! På riktigt har jag inte haft så fruktansvärt roligt på väldigt, väldigt länge. Det var sjukt behövligt. Jag har nog saknat det mer än jag trodde. Vi bara dansade och dansade. Jag tänkte på ingenting alls. Och bara dansade. Alla dansade. Dansa alltså. Livskvalité i en liten box. Ganska mycket kvalité då. I en ganska stor box. Positivgrej helt enkelt. Så nästa gång de spelar nära dig - ta på dig dansskorna och spring dit! (Reklamtjejen här. Men det är faktiskt sant. en bra konsert där du stänger av huvud och bara är där - fantastiskt svårslaget. Gör det! Och jag tror på riktigt att Räfven får ALLA att dansa.). Så tack för det!

Åh, nu längtar jag till att vi bor många här och kan dra på spontana äventyr. Små äventyr då. Som att åka in till en stad och ta en öl. Haha, ni anar inte hur spännande saker plötsligt blir när du bor härute. Livet blir ju sjukt mycket mer spännande. En öl blir årets fest och en konsert årets julafton (julafton när en var barn då. för vuxna julafton är ju typ som tisdag om en vecka). Jag menar det här i positiv mening. För när en älskar äventyr, som jag gör, måste ju äventyren inte vara så galna längre. Jag måste liksom inte längre ligga halvdöd på en bondgård i södra Frankrike, få brutna revben av kor eller annat liknande - utan det räcker med en tågresa till Göteborg (det här är sån trick, överdriftstrick med sanning i. används av fascinationsjournalister. för det var ju aldrig målet att ligga halvdöd någonstans. det bara blev så.) Det är bra. Tänker jag. Och lättare. Jag är allvarlig nu. Det måste kanske betonas. På riktigt tror jag att det är mer kul så. Än när det är tvärtom. Annars hade jag redan flytt fältet tillbaka (jag pratar om stad - land nu. inte getingar och kossor). Det är lite som att allt blir lite vackrare. Mer uppskattat. Roligare. Allt som händer. (jag är inte ironisk nu fast jag så ofta är det. men icke, inte nu.) Så flytta hit vettja ;) Så roligt allting blir då! För er. Och för mig. (Kanske. En ska aldrig lova något.)

haha, åh att ni får alla mina resonemang nu. Min skrivahand på natten. kaotisk och rätt så innehållslös. och i mitt huvud filosofisk - haha. Jag måste börja skriva dagtid. Men då är jag en bloggföraktare (OBS: lätt överdrift här). ajajaj.

Det var det.

Ja, och så kom lördag som mest bara försvann med hemresa, hämta Alfons och lyssna på mamma, bad i Bjärsjön och fotboll på kvällen. Trevligt. 

Och stora finalen som faktiskt har med gården att göra: Hönshuset! Det är på gång på riktigt nu. Så fruktansvärt roligt. Vi har i onsdags hackat sönder all gammal inredning och nu idag börjat skrubba alla väggar. Det är häftigt det där när något smutsigt plötsligt blir vitt. Eller grått kanske. Tillfredsställande heter det kanske. Så sjukt tillfredsställande. Betoning på sjukt. Därefter vandrade vi till Fröjered där det blev bad och glass. Sommar som sagt. Sedan lagades mat och vi åt och spelade yatzy i typ tre timmar och så blev det nu. Och en sömnlös Nina som inte riktigt vet vad hon ska hitta på. Så då blev det en uppradnings-BLA-inlägg. Trevligt för mig och kanske för er. 

Ja, så det var det. Ganska händelserik vecka ändå efter flera ganska döda veckor. Jag har ju bestämt att all framtidstjafs får lösa sig bara. En dag i taget, andas in och ut, kolla på gröna blad och gräset och så vidare. Och så får jag bara hoppas att det blir bra. Eller löser sig. Och det gör det ju alltid. Ifall det löser sig bra eller dåligt är en annan fråga/femma. Men då får en tänka: jamen världen finns ju kvar åtminstone. Det är ju alltid något. Att den finns kvar. oberoende vad som händer. Exempelvis om jag nu dör ensam, olycklig och Jag-fick-aldrig-ett-jobb - då finns den kvar. Och solen. Och sånt. Det är ju ändå kul att tänka. (haha, jag övar min positivism. Jag kanske kan jobba med det sen. Dagens tips: "även om du bara ser svart så finns det andra färger - det är bara du som är blind" - "även om du bara gråter, så skrattar faktiskt andra". Sån toa-bok med positiva tankar kanske.) Så jag tror att allt är bra och hel nu igen. Alltså här på gården i alla fall. Det går framåt. Vilket är bra. för tänk vad jobbigt om det gick bakåt. Då skulle ju gården snart vara till salu.

Men på riktigt är det ju trams att jag funderar massa om framtiden - den kommer ju ändå och blir ändå som den blir. Och det blir ju (oftast) bra. Det är ju så. Så jag har blivit en människa utan tankar. En egoist.

Nu hänger ni inte med längre och därför sätter jag punkt. Imorgon blir det kanske soptips-körning med all skräp från torp och hönshus och fortsättning av hönshus. Och sedan blir det ännu mer hönshus. Och sedan till slut (om några tusen år) höns och kanske ägg. Det är ju en ännu större fest än Räfven. Kan jag ju tycka. Och en vecka fylld med massa fint väder! Typ 26-28 grader.

Nu är det schlut. Tack för att ni lyssnade. Nästa tal följer troligen snart. Ska åtminstone uppdatera om hönshusrenovering. Fantastiskt!

Kärlek till alla vackra er!
och Godnatt.
/Eure Nina


 



Alfons snodde städborstar. Ganska roligt tyckte jag.


Vår fantastiska Yatzykväll. Så fantastiskt. Och ganska galen. eller varför inte:

Försöket till att få Elins huvud att se inklippt ut. det här är nästan lika kul som Yatzy. Motto: "Livet på landet - låt din kreativitet flöda." Eller vad är det de säger nu: "möt din inre rastlöshet - bli konstnär." Såklart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar